Poniżej ważne informacje o unijnej regulacji prawnej, która wkrótce będzie mieć zastosowanie do sprzedawców i platform handlowych (od 18.08.2025 r.). Zapoznaj się z nowymi przepisami jeśli sprzedajesz lub planujesz sprzedawać artykuły zawierające baterie, w tym zintegrowane z produktami elektronicznymi.
EPR/ROP, rozporządzenie w sprawie baterii - Co to za regulacja?
Z dniem 18 sierpnia 2025 r. platformy handlowe i sprzedawców zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie w sprawie baterii i zużytych baterii.
Sprzedając produkty z bateriami lub same baterie możesz być prawnie uznawany za producenta baterii dla potrzeb tzw. Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta – ROP (ang. Extended Producer Responsibility – EPR). Dowiedz się o tym więcej z dalszej części tej informacji.
Po krótce - nowe unijne rozporządzenie wprowadza zasady, według których sprzedawca jest odpowiedzialny za zarejestrowanie się w systemie ROP/EPR dla baterii i zapewnienie zgodności z przepisami, a platforma handlowa ma za zadanie uzyskiwać od sprzedawców numery ROP/EPR dla kraju sprzedaży.
Sprzedawca jako producent baterii – nowe obowiązki sprzedawców
Jeśli po raz pierwszy wprowadzasz na rynek baterie lub produkty zawierające baterie: (1) własne, (2) z marką przemianowaną na swoją, (3) importowane, (4) gdy sprzedajesz je online do państwa UE, w którym nie masz siedziby* – masz status producenta.
Dotyczy to każdej sztuki baterii, którą wprowadzasz na rynek.
Zapoznaj się z prawną definicją producenta (art. 3 pkt 47), gdyż znacząco odbiega ona od powszechnego rozumienia tej roli.
Sprzedawcy, którzy w rozumieniu nowych przepisów mają status producenta, muszą podawać numery rejestrowe ROP (EPR) m.in. platformom sprzedaży online takim jak Ceneo.
*Jeśli masz status sprzedawcy-producenta ze względu np. na to, że sprzedajesz opisane wyżej produkty do Polski nie mając w Polsce siedziby – potrzebujesz numeru ROP/EPR dla Polski (numer ROP/EPR jest dla każdego kraju z osobna). Jeśli nie masz siedziby, w kraju, dla którego chcesz dostać numer ROP/EPR, możesz skorzystać z pomocy autoryzowanego przedstawiciela.
Przykłady
(1) Nie masz statusu producenta - jeśli jesteś polskim przedsiębiorcą i od polskiego (zarejestrowanego) dostawcy kupujesz produkty z bateriami, które sprzedajesz na platformie handlowej. Jeśli jednak po raz pierwszy wprowadzasz na polski rynek produkty od np. chińskiego producenta (choćby pojedynczą sztukę baterii lub produktu zawierającego baterie) – według przepisów jesteś producentem i musisz podawać platformie handlowej numer EPR.
(2) Jeśli jesteś zagranicznym przedsiębiorcą z siedzibą w kraju UE, a produkty wprowadzasz na rynek polski – masz status producenta. W tym przypadku sprzedajesz do innego kraju, niż ten, w którym masz zarejestrowaną działalność i po raz pierwszy wprowadzasz na europejski rynek baterię (choćby pojedynczą sztukę baterii lub produktu zawierającego baterie).
(3) Jeśli jesteś przedsiębiorcą spoza Unii Europejskiej (np. przedsiębiorcą z Chin), a produkty sprzedajesz na platformie handlowej – masz status producenta. W tym przypadku jesteś sprzedającym spoza UE i po raz pierwszy wprowadzasz na europejski rynek baterię (choćby pojedynczą sztukę baterii lub produktu zawierającego baterie).
Co muszę zrobić?
Sprawdź z Twoim profesjonalnym doradcą prawnym, czy wprowadzasz baterie lub produkty je zawierające na rynek państwa UE, do którego sprzedajesz, a także czy podlegasz obowiązkowi rejestracji - czy masz status producenta.
Zarejestruj się w systemie EPR. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Nie ma jednej rejestracji dla wszystkich państw UE - rozpocznij rejestrację EPR na każdym rynku UE, na którym sprzedajesz baterie lub produkty z bateriami (w tym zintegrowane z urządzeniem).
W przypadku Polski dotychczasowym rejestrem jest BDO: https://bdo.mos.gov.pl/
Skontaktuj się z odpowiednim organem krajowym i/lub swoim profesjonalnym doradcą by rozpocząć i przejść poprawnie przez proces rejestracji.
Przygotuj się na konieczność podawania numerów ROP/EPR w związku z prowadzeniem sprzedaży za pomocą platformy handlowej.
Jeśli nie dostosujesz swoich ofert do wymogów unijnego prawa, po wejściu w życie rozporządzenia możesz narazić się na sankcje prawne, w tym kary finansowe.
Twoje obowiązki na platformie handlowej – numery ROP/EPR
Zgodnie z nowymi przepisami (art. 62 ust. 6) Dostawca platformy umożliwiającej zawieranie z konsumentami umów na odległość musi uzyskiwać od sprzedawców o statusie producenta dwa typy informacji:
1) informacje rejestrowe, takie jak nazwa rejestru i numery w rejestrze ROP/EPR (art. 55).
2) potwierdzenie (samocertyfikację), że sprzedaje produkty, w odniesieniu do których spełnione są wymogi tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta (art. 56).
Co zmieniliśmy w Ceneo?
Dostosowaliśmy platformę ceneo.pl do nowych wymagań dla sprzedawców i marketplace
Za pomocą Panelu administracyjnego masz możliwość dodania odpowiedniej wartości – numeru EPR dla baterii i złożenia wymaganego prawem oświadczenia. Uzupełniaj wymagane informacje zgodnie z unijnym prawem, gdy za pomocą Kup Teraz sprzedajesz baterie albo produkty z bateriami.
Uzupełnianie informacji
Zaloguj się do Panelu by uzupełnić dane sprzedawcy (firmy) o numer rejestrowy EPR dla baterii i zatwierdź wymagane oświadczenie. Uzupełnienie informacji odbywa się w trzech krokach:
Krok 1 – Odpowiedź na pytanie czy jesteś producentem w rozumieniu unijnego aktu o bateriach.
Twoje potwierdzenie, czy jesteś sprzedawcą definiowanym w art. 3 pkt 47) rozporządzenia (UE) 2023/1542.
Krok 2 – podaj numery EPR dla baterii właściwe dla kraju sprzedaży.
Twój numer EPR dla kraju, w którym sprzedajesz (prowadząc przez Kup Teraz sprzedaż na rynek Polski – numer EPR baterii dla Polski).
Jeśli jesteś sprzedającym spoza UE – podajesz numery EPR baterii od upoważnionych przedstawicieli w Unii Europejskiej dla kraju, w którym sprzedajesz
- EPR dla upoważnionego przedstawiciela w Polsce.
Krok 3 – Zatwierdzenie oświadczenia prawnego do podanych numerów.
[ ! ] Treść ta ma charakter ogólnej informacji wskazującej na konieczność aktualizacji serwisu i obowiązków sprzedawcy. Ceneo nie udziela porad prawnych w powyższy sposób, w tym za pomocą odpowiedzi na możliwe pytania – skontaktuj się z Twoim profesjonalnym doradcą prawnym by uzyskać szczegółowe informacje w zakresie nowych przepisów, Twojej działalności i ofert wystawianych platformie handlowej (w usłudze Kup Teraz).
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.