e-commerce

Pandemia istotnie wpływa na handel i decyzje klientów.


Pandemia koronawirusa zmienia handel i decyzje zakupowe Polaków. Klienci w ostatnich tygodniach stawiają głównie na zakupy internetowe! Niektóre kategorie notują wzrost zainteresowania nawet o kilka tysięcy procent – wynika z analizy serwisu Ceneo.pl. Zmieniają się też preferencje w sposobach dostawy zakupów.
Polscy konsumenci stosują się do zaleceń rządu i zostali w domach. To tam pracujemy, uczymy się, próbujemy realizować swoje pasje, ale przede wszystkim robimy zakupy. Ruch w sklepach internetowych znacząco wzrósł w ostatnich tygodniach. Ten wzrost przyśpieszył, kiedy wprowadzono ograniczenia w handlu stacjonarnym i częściowo pozamykano galerie handlowe. Naturalnym krokiem dla wielu marek i sklepów jest zwiększenie ruchu w sklepach internetowych.

Które kategorie z rekordowym wzrostem popularności?

Dane z serwisu Ceneo.pl pokazują, że kategorie produktów, które jeszcze do niedawna w obecnym okresie nie były na liście zainteresowań klientów, dziś biją rekordy popularności. Takim przykładem jest kategoria z Termometrami, która w ciągu kilku tygodni cieszyła się o blisko 9000% procent większym zainteresowaniem niż przed rokiem czy kamerki internetowe, które ułatwiają nam kontakt z bliskimi i pracę oraz naukę. W tym przypadku wzrost zainteresowania klientów był o blisko 1500%. Sporym zainteresowaniem kupujących cieszą się również mydła, środki czystości, drobne akcesoria medyczne czy kosmetyki dla dzieci, które zanotowały w ostatnich tygodniach wzrosty o kilkaset procent. To bardzo potrzebne produkty w obecnej sytuacji. Klienci chętnie zamawiają je w sklepach internetowych, bo dzięki temu mają pewność, że produkt do nich dotrze. Nie muszą szukać ich w sklepach stacjonarnych – wyjaśnia Radosław Tyszko dyrektor sprzedaży Ceneo.pl.

Czego potrzebujemy do pracy, zabawy i czasu wolnego?

Obecna sytuacja sprawiła, że wiele osób pracuje z domu, a ich dzieci uczą się za pomocą internetu. W efekcie rekordy popularności biją też urządzenia, które pomagają nam w tych obowiązkach. Oprócz wspomnianych kamerek internetowych część klientów została zmuszona przyśpieszyć decyzję o zakupie nowego laptopa, drukarki czy skanera dodatkowo produktów do wyposażenia biura lub miejsca pracy. Z danych Ceneo.pl wynika, że w tych kategoriach produkty notują wzrosty zainteresowań na poziomie nawet kilkuset procent. Kupujący w sieci szukają też inspiracji do spędzania czasu wolnego z najbliższymi. W tym przypadku klienci częściej zaglądają do kategorii z grami. Zarówno tymi komputerowymi, jak i na konsole. Klienci szukają też gier planszowych i puzzli. Spory ruch notują również księgarnie internetowe, sklepy z zabawkami oraz sprzedawcy sprzętu do kulturystyki – dodaje Tyszko.

Zmiany w handlu, to szansa dla sklepów stacjonarnych

Ograniczenia w handlu związane z koronawirusem sprawiają, ze wielu sprzedawców stacjonarnych decyduje się na debiut w internecie. Są również sprzedawcy, którzy dotychczas prowadzili sprzedaż w tym kanale w minimalnym stopniu. Wszystkie te podmioty mogą liczyć na wsparcie przy rozwijaniu swojego biznesu od wielu podmiotów z branży e-commerce. Również Ceneo.pl wspiera właścicieli sklepów, już na etapie integracji ofert poprzez wsparcie przy działaniach promocyjnych i dostarczaniu wysokiej jakości ruchu do sklepów internetowych. Serwis Ceneo.pl debiutującym sklepom przyznaje też dodatkowe środki na promocje – nawet do 2 tys. złotych.
tabela